İnsanların ve eşyaların bir yerden bir başka yere götürülüp getirilmesi, taşıtın türü fark etmeksizin genel olarak “taşıma işi”dir. Ancak; 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu anlamında taşımalardan bahsedilebilmesi için kamuya açık karayolunda, motorlu taşıtlarla taşıma yapılması gerekmektedir. Türkiye’de yolcu taşımacılığında ilk sırada karayolu taşımacılığı tercih edilmektedir. Karayolu taşımacılığının bu kadar fazla tercih edilmesi, yolcu ve taşıyıcı arasında bazı problemlere yol açmaktadır. Bu problemlerden en yaygın olanlardan biri yolcu bagajlarının hasarı veya kaybolmasıdır.

Karayolu Taşıma Yönetmeliğine göre; her yolcunun 30 kg ücretsiz bagaj hakkı vardır. Bagajlar yolcunun bilet bilgilerine göre etiketlenmektedir. Etiketlerin bir parçası bagaja bağlanmakta, diğer parçası yolcu taşıma biletine yapıştırılmakatdır. Bu düzenlemelere rağmen uygulamada zaman zaman yolcuların bagajlarıyla ilgili problemler ortaya çıkmaktadır.

4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu’na göre taşımacı, yolcu ve eşyalarını taahhüt ettiği yere kadar götürmekle yükümlüdür. Bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi nedeniyle zarar ortaya çıktığı hallerde belirli kişi veya kişilerin hukuki sorumlulukları ortaya çıkmakatdır. Söz konusu sorumluluk zararın yolcuyu, bagajını veya yükünü konu etmesine göre şekillenmektedir.

Taşıyıcının, yolcunun bagajı ve kişisel eşyasının taşınmasından kaynaklanan sorumluluğunun doğabilmesi için, 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu 7. Maddesindeki yükümlülüklerinin ihlali dolayısıyla zarar meydana gelmelidir. Taşıyıcı, 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 875. Maddesine göre; eşyanın teslim alınmasından teslim edilmesine kadar geçen sürede eşyanın zıyaından, hasarından ve gecikmesinden sorumludur. Buna göre zarar bagajın zıyaı, hasarı veya gecikmesi şeklinde meydana gelebilmektedir. Bagajın zıyaı, bagajın kendisine verilemeyecek durumda olmasıdır. Bagajın hasarı; değerinin düşmesine neden olan her türlü maddi kötüleşmedir. Gecikmesi ise, taahhüt edilen zamanda bagajın teslim edilmemesi durumudur.

Taşıyıcının sorumlu olduğu hallerde tazminat hesaplanırken; taşıyıcının eşyayı teslim aldığı yer ve zaman esas alınmakatdır. Taşıyıcı, zıya ve hasardan sorumlu olduğu hallerde yolcuya taşıma ücretini geri vermekte ve diğer taşıma işi masraflarını karşılamaktadır. Yolcunun yolculuk sırasında ölmesi durumunda, taşımacının kendisine teslim olunan bagajı koruma borcu, bu eşyanın ilgililere (mirasçılara veya Sulh Yargıcına) teslimine kadar sürmektedir..

Sonuç olarak; bagajın zıyaı hasarı veya gecikmesi halinde, yolcunun uğradığı zararlar için maddi tazminat talep edilebilmektedir. Bununla birlikte; somut olaya göre manevi tazminata hükmedilebileceğine ilişkin Yüksek Yargı kararları da mevcuttur.

Yukarı